Tee sisällöstä silmäiltävää

Verkkosivuja luetaan silmäillen. Verkkopalvelun tekstit kannattaa muotoilla niin, että ne tukevat silmäilevää lukutapaa.

Verkossa luetaan silmäillen

Ihmiset harvoin lukevat verkossa sisältöä alusta loppuun. Verkkolukeminen on skannaamista ja silmäilyä. Silmäilevän lukutavan yleistymiseen vaikuttavat mobiilikäytön yleistyminen sekä ihmisten yleinen kiire, kärsimättömyys, keskittymiskyvyn heikentyminen ja jatkuva ärsyketulva.

Siihen, miten verkkosivua silmäillään, vaikuttavat käyttäjän tavoite tai tehtävä sivulla, käyttöliittymän ulkoasu sekä sivun sisältö. Tekstivoittoisilla verkkosivuilla lukija aloittaa silmäilyn yleensä sivun yläosasta. Sen jälkeen hän etenee alaspäin ja poimii niitä kohtia, joihin silmä osuu ja jotka tuntuvat itselle tärkeimmiltä.

Huolehdi, että lukija saa silmäilemällä käsityksen koko sisällöstä. Silmäilyä tukevasta tekstistä lukijan on helppo nähdä, mitkä kohdat hän haluaa lukea ja mitkä hän voi ohittaa. Suuret tekstimassat ohitetaan nopeasti. Sisällön tärkeimmät asiat kannattaa sijoittaa silmäilyä tukeviin kohtiin, joita ovat esimerkiksi koko sivun alku ja kappaleiden alut, väliotsikot ja luetelmat.

Sijoita tärkein asia sivun alkuun

Esitä sisällön tärkein asia heti sivun alussa. Mieti, mikä on tekstin lukijan näkökulmasta tärkein asia, ja mene suoraan asiaan.

Jos sivun tärkein tehtävä on ohjata käyttäjä verkkoasiointiin, sijoita tällainen toiminto sivun alkuun, niin että sivua ei tarvitse vierittää ja toimintoa etsiä. Moni käyttäjä ei vieritä sivua alaspäin vaan etsii tietoa ruudulle rajautuvasta näkymästä. Varmista, että tärkein sisältö näkyy selkeästi myös mobiilikoossa.

Tärkeimmän asian jälkeen voit

  • kertoa aiheesta tarkemmin
  • antaa esimerkkejä ja havainnollistaa aihetta
  • ohjata lukijan lopuksi eteenpäin esimerkiksi lisätiedon äärelle toiselle sivulle, toiseen palvelukanavaan tai ottamaan yhteyttä.

Vinkki
Sisällön selkeyteen voi auttaa myös se, että esittelee aiheesta ensin kaikkein yleisimmän tapauksen ja vasta myöhemmässä vaiheessa sisällössä muut erikoistapaukset tai poikkeukset. Näin sivun alkuun ei pakkaudu liikaa erilaisia vaihtoehtoja ja lukija saa nopeammin selkeän peruskuvan asiasta.

Rakenna sisältö selkeäksi kokonaisuudeksi

Jaa sisältö sopivan kokoisiin kappaleisiin. Kevyt kappale- ja virkerakenne helpottaa lukemista ja ymmärtämistä. Hyvä nyrkkisääntö on, että kappaleessa on korkeintaan neljä virkettä ja virkkeessä on yleensä korkeintaan kolme lausetta.

Käsittele yhdessä kappaleessa vain yhtä pääasiaa, ja aloita kappale tärkeimmällä asialla.

  • Aloita kappale napakalla virkkeellä, joka esittelee aiheen.
  • Jatka selittävillä, täsmentävillä tai esimerkiksi havainnollistavilla virkkeillä.
  • Kun aihe vaihtuu, tee kappaleenvaihto.

Etene johdonmukaisesti. Mieti, mikä on tekstin keskeinen tehtävä, ja etene sen mukaisessa järjestyksessä. Esimerkiksi toimintaohjeissa kannattaa noudattaa toimintojen aikajärjestystä.

Tue silmäilyä käyttämällä väliotsikoita ja luetelmia:

  • Väliotsikot: Käytä sopivan tiheästi väliotsikoita, joihin on sijoitettu sisältöä kuvaavia avainsanoja.
  • Luetelmat: Esitä asiat luettelomuodossa, kun se on luontevaa. Huolehdi, että luetelma on selkeä ja kaikki luetelman kohdat ovat rakenteeltaan samanlaisia.

Kirjoita kuvaavia otsikoita

Pääotsikko kertoo sisällön pääasian

Verkkosivulla voi olla vain yksi pääotsikko, joka kertoo sisällön kaikkein tärkeimmän asian lukijan näkökulmasta. Mieti, mikä on lukijan kannalta olennaista sisällössä, ja kirjoita se otsikkoon. Hyvä otsikointi helpottaa sisällön hahmottamista ja kokonaiskuvan saamista. Hyvän otsikoinnin avulla sisällöt myös löytyvät paremmin hakukoneista.

Usein verkkopalveluissa sivun pääotsikkona suositaan lyhyttä, nimeävää aiheotsikkoa, esimerkiksi Verokortti Vero.fi-sivustolla tai Kirjeet ja postipalvelut Postin verkkosivustolla. Varsinkin kun sivun nimi näkyy osana sivuston navigaatiota, on lyhyt otsikko useimmiten kaikkein selkein.

Väliotsikot tukevat silmäilyä

Pääotsikon lisäksi sisältöä kannattaa rytmittää väliotsikoilla. Silmäilevä lukija saa väliotsikoiden avulla paremman kokonaiskäsityksen tekstistä. Huolehdi, että otsikot ja niiden alla olevat sisällöt vastaavat toisiaan.

Väliotsikot kannattaa muotoilla lausemuotoisiksi ja kuvaaviksi. Kirjoita väliotsikot niin, että vain otsikot lukemalla saa hyödyllistä tietoa sisällöstä. Pyri myös pitämään samalla sivulla olevat väliotsikot samantyylisinä.

Myös otsikoissa kannattaa sijoittaa tärkein sana tai asia otsikon alkuun. Tämä tekee otsikoiden silmäilystä kaikkien vaivattominta.

Merkitse otsikkotasot oikein sisällönhallinnassa

Saavutettavuuden kannalta on tärkeää, että otsikkotasot näkyvät oikein myös sivun html-koodissa. Tällöin ruudunlukijaohjelman käyttäjä saa tiedon sivun rakenteesta ja pystyy liikkumaan otsikoiden välillä.

Otsikkotasot muodostavat hierarkkisen rakenteen:

  • Sivun ylimmän tason otsikko on otsikkotaso H1.
  • Toiseksi ylimmän tason väliotsikot ovat otsikkotasoa H2.
  • Kolmanneksi ylimmän tason väliotsikot ovat otsikkotasoa H3.

Jos ylläpidät sisältöjä verkkopalvelussa, muista siis tutustua sivuston ylläpitäjien ohjeisiin ja varmista, miten oikeat otsikkotasot tulisi valita. Otsikkotason valintaa ei tule tehdä otsikon visuaalisen ilmeen tai tyylin perusteella, koska otsikkotasojen on edettävä loogisesti oikeassa järjestyksessä myös teknisessä toteutuksessa. Näin niistä välittyy tieto myös esimerkiksi ruudunlukijakäyttäjälle.

Vinkki
Kokeile lukea sivulta pelkät otsikot. Saatko niiden avulla käsityksen sivun sisällöstä kokonaisuutena?